بزرگراههای بین ایالتی آمریکا در قدیم از تایپفیس Highway Gothic استفاده میکرد که مشکلات خوانایی داشت اما کسی هنوز نتوانسته بود آنها را حل کند، تا اینکه تایپفیس Clearview پا به عرصه گذاشت. تایپفیسی که به شما این انگار را میدهد که عینک جدیدی زدهاید: نوعی سبکی ناگهانی و تردی درخور توجه در حروف آن دیده میشود…
این تایپفیس زادهی ذهن Don Meeker، طراح گرافیک محیطی، و James Montalbano، طراح تایپ است. کار آنها که با هدف حل مشکل فونت بزرگراه آغاز شد و بیش از یک دهه طول کشید به راهحلی بیشتر از تغییر دید از بالای داشبورد ماشین انجامید…
پروسه و زمان زیادی (بیشتر از ۱۰ سال) برای این تایپفیس طی شد. یکی از مساپلی که تایپفیس قبلی (Highway Gothic) داشت، فضاهای داخلیاش بودند. فضاهای محصور در حروفی مثل O یا P کوچک بودند و باعث میشد از فواصل دور، مخصوصا در شب، زمانی که نور چراغ اتومبیل روی تابلو میافتد و این حروف تار میشوند و این تار شدن به پر شدن فضای داخل حروف میانجامد: حروفی مانند o و e و a به شکل گلولههای کروی دیده میشوند. پس در تایپفیس Clearview فضای داخل حروف بزرگتر طراحی شدند: انگار که حروف این تایپفیس رژیم گرفته باشند…
مسئله دیگر این بود که در حالی که حروف ضخیمتر و تیرهتر در تابلوها راحتتر تشخیص داده میشوند، اما همین موضوع باعث میشد که شبها حروف متراکم و محو به نظر بیایند. بنابراین برای ایجاد قدرت تشخیص بهتر از فواصل دور، ارتفاع حروف کوچک در این تایپفیس بالاتر است و تقریبا با ارتفاع حروف بزرگ در یک سطح قرارداده شده است…
خلاصه اینکه تایپفیس Clearview نهایتا در ماموریتش به موفقیت رسید: خواندن تابلوها را از فاصلهی زیاد آسانتر کرد و خاصیت محو شدن حروف در شب زیر نور چراغ را کاهش داد. Graham Clifford که شرکت طراحی و برندینک خود را در نیویورک دارد میگوید: «تایپهایی که در خیابانها و جادهها استفاده میشوند، مانند هویت سازمانی برای کشورها هستند.»
- خلاصه و بازنویسی بخشی از مقاله «مسیر خوانایی، جاشوا یافا، ترجمه فرزانه آریننژاد» منتشر شده در نشریه «حرفه: هنرمند، شماره ۶۸، تابستان ۱۳۹۷»